Reprezentace obsahu: psychologická východiska a didaktické souvislosti

Roč.22,č.1(2012)

Abstrakt

Příspěvek má charakter teoretické přehledové studie týkající se problematiky reprezentace. Reprezentace představuje koncept, který se uplatňuje při analyzování a vysvětlování zákonitostí lidského poznávání, myšlení, komunikování a také učení. V příspěvku jsou nejprve představována psychologická východiska konceptu reprezentace. Objasňováno je pojetí a dělení pojmu reprezentace v kognitivní psychologii. Vymezovány jsou dvě základní formy vnějších reprezentací – jazyková a obrazová. V sociální psychologii koncept reprezentace slouží k vysvětlování toho, do jaké míry je individuální poznání determinováno socio-kulturními faktory. V příspěvku je naznačováno pojetí reprezentací vyplývající z Teorie sociálních reprezentací (Moscovici) a také z myšlenek L. S. Vygotského. Autor usiluje o rozpracování konceptu reprezentace pro potřeby didaktického diskursu. Přitom jsou vymezeny roviny, ve kterých učitel při operování s reprezentacemi během výuky uvažuje. Odkazováno je také k reprezentacím učiva, které hrají důležitou roli při zpřístupňování obsahu vzdělávání žákům.


Klíčová slova:
reprezentace; didaktická transformace; obsah vzdělávání
Reference

Dennet, D. C. (2004). Druhy myslí. Praha: Academia.

Doulík, P., & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich
psychogeneze. In J. Škoda & P. Doulík, et al., Prekoncepce a miskoncepce v oborových
didaktikách (s. 8–29). Ústí n. Labem: Univerzita J. E. Purkyně.

Engelkamp, J., & Pechmann, T. (1988). Kritische Anmerkungen zum Begriff der mentalen
Repräsentation. Sprache und Kognition, 7(1), 2–11.

Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.

Goodman, N. (2007). Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách.
Pedagogika, 59(2), 116–135.

Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich
utváření. Brno: Paido.

Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková & K. Vlčková, et al., Výzkum výuky: tématické oblasti, výzkumné přístupy a metody
(s. 145–170). Brno: Paido.

Jelemenská, P., Sander, E., & Kattmann, U. (2003). Model didaktickej rekonštrukcie. Impulz pre
výskum v odborných didaktikách. Pedagogika, 53(2), 190–201.

Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference,
and consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.

Jorna, R. J. (1990). Knowledge representation and the symbols in the mind. Tübingen: Stauffenburg Verlag.

Mareš, J. (2001). Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. In J. Čáp & J. Mareš (Eds.),
Psychologie pro učitele (s. 441–465). Praha: Portál.

Marková, I. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace. Dynamika mysli. Praha: Academia.

Moscovici, S. (1961). La Psychoanalyse: son image et son pubic. Paris: Preses Universitaires de
France.

Moscovici, S. (1985). Comment on Potter & Litton. British Journal of Social Psychology, 24 (2), 91–92. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1985.tb00665.x">https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1985.tb00665.x

Najder, K. (1989). Reprezentacje i ich reprezentacje. Wrocław: WPAN.

Norman, D. A. (1979). Znania i rol´pamjati. Vopr. psichol., 24, 155–161.

Petrová, Z. (2008). Vygotského škola v pedagogike. Trnava: Vydavateľstvo Trnavské univerzity.

Perner, J. (1993). Understanding the representational mind. Massachusetts: MIT Press.

Plichtová, J. (2002). Metódy sociálné psychologie zblízka. Kvantitatívne a kvalitativně skúmanie sociálnych reprezantácií. Bratislava: Média.

Ruisel, I., & Ruiselová, Z. (1990). Vybrané problémy psychológie poznávania. Bratislava: Veda.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational
Researcher, 15(2), 4–11. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004">https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching. Foundations of the new reform. Harvard
Educational Review, 57(1), 1–22.

Sedláková, M. (1992). Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. Československá psychologie, 36(4), 289–308.

Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada.

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace,
21(2), 207–225.

Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe
vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274.

Staub, F. C., West, L., & Bickel, D. D. (2003). What is Content-focused coaching? In L. West & F. C. Staub (Eds.), Content-focused coaching. Transforming mathematics lessons (s. 1–17).
Portsmouth, NH: Heinemann.

Stříženec, M. (1982). Mentálne zobrazenie. Československá psychologie, 26(6), 534–545.

Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.

Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

Metriky

0


655

Views

367

PDF views