
DISCOURSE and INTER ACTION  17/2/2024

CHINESE REPORTING ON THE UKRAINE WAR. 
A COMPARATIVE CADS STUDY OF CGTN’S COVERAGE 

OF THE RUSSIA-UKRAINE CONFLICT

Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

Abstract
During the first months of the Russia-Ukraine conflict, the attitude of the Chinese 
authorities was the object of much speculation. This paper sheds light on the Chinese 
official position by examining how the Chinese global channel CGTN presented the main 
actors and actions in the conflict over the first three months. By conducting a corpus 
assisted discourse study of all the reports published about the conflict on CGTN from 
February to May 2022, and comparing them with two similar corpora from international 
news providers Al Jazeera and Euronews, we identify the main trends in representation 
of nations, leaders and actions in all three channels. We trace how CGTN negotiated the 
discursive dilemma posed by China’s neutral position and consider how it used reporting 
on this conflict to pursue certain strategic goals, possibly with a view to influencing public 
opinion in areas of the world where audiences may be receptive to stances that are not 
overtly pro-Russian yet are sceptical of the West.

Keywords
conflict reporting, Ukraine, Russia, Chinese media, corpus assisted discourse analysis, 
international relations

1	 Introduction

The Russian invasion of Ukraine in February 2022 caused shock waves 
across world institutions, and most democratically elected governments reacted 
with expressions of deep concern. On 2 March, the UN General Assembly 
voted to condemn Russia’s invasion of Ukraine with 141 votes in favour to 
5 against (by Russia itself, North Korea, Belarus, Syria and Eritrea), and with 
35 abstentions. Interestingly, most Arab nations supported the motion, although 
Iran, Iraq and Algeria abstained. Central Asian republics abstained, probably 
as a form of “strategic silence” in recognition of their continuing dependence 
on Russia and their need for good relations with other states that are critical to 
the west, such as China (Dadabaev & Sonoda 2023). However, probably the 
most important exception to the general trend to condemn the invasion was the 
People’s Republic of China (PRC), which appeared to international observers to 
be “walking a tightrope” in which it neither condemned nor supported Russia 
(Soufan Center 2022).

Discourse and Interaction  17/2/2024, pp. 26-52 
ISSN 1802-9930 
https://doi.org/10.5817/DI2024-2-26



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

27

In parallel to political and diplomatic reactions to the invasion, journalists 
and editors struggled to obtain reliable information and interpret the rapidly 
changing situation. Over the days that followed, most major news media gave 
prominence to the Ukrainian defensive position, while speculating as to Russian 
intentions. By contrast, reports about the war published in non-Western media, 
such as Russia’s RT and China’s CGTN, diverged sharply from those offered 
by mainstream European and US news agencies or Western online newspapers.

In this context, given the uncertainty surrounding China’s attitude to the 
conflict, the perspective presented in media such as CGTN is particularly 
interesting for at least two reasons. First, given the non-democratic context of the 
PRC, where media control is rigorous (Wang 2018), scrutiny of CGTN reporting 
is likely to shed light on the ambiguities of the Chinese government’s stance and 
possibly reflect subtle changes over the early months. Second, CGTN targets 
audiences in the developing world as well as the West with a view to propagating 
the Chinese version of current events, and thus has the potential to influence 
worldwide audience perceptions of international affairs (Ye & Albornoz 2018). 
Previous studies suggest that in foreign affairs, Chinese media have a preference 
for “constructive journalism” (Zhang & Matingwina 2016) and emphasize 
China’s “humanitarian” actions (Sun 2022), always presenting Chinese leaders 
positively (Wang 2018). It is therefore interesting to examine the discursive 
strategies used on CGTN to describe the outbreak and early development of the 
Ukraine war, in order to provide insights into the Chinese authorities’ broader 
campaigns to influence public opinion on a world scale.

Given our main focus on how the Russia-Ukraine situation is reported on 
the main Chinese international news network CGTN, it might seem logical 
to analyse news from this source in isolation. However, to shed light on the 
specificity of CGTN reports, we consider that it is important to compare them 
with those produced by similar news media based elsewhere. In theoretical 
and methodological terms, our study follows the principles of Corpus Assisted 
Discourse Studies (CADS), by taking a comparative approach to seek patterns 
that emerge over larger bodies of text (Partington et al. 2013), informed by 
the Discourse Historical Approach (DHA) to discourse analysis, which takes 
account of historical, geopolitical and strategic contexts (Reisigl & Wodak 2009). 
In what follows, we compare a corpus consisting of all the news items about 
the Russia-Ukraine conflict published on CGTN during the first three months, 
with two corpora of similar short reports on the same subject from two other 
international news media (Aljazeera and Euronews).



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

28

2	 Theoretical framework

Although short news items have a semblance of objectivity, the ideological 
position of the journalist or medium is subtly conveyed through the roles given 
to different actors, the vocabulary chosen to describe them or their actions, and 
the general perspective adopted, all of which come to constitute, in a Foucaultian 
sense, what is accepted as “valid knowledge at a certain place and certain 
time” (Jäger & Maier 2009: 34). This study follows the principles of CADS, a 
methodological approach designed to detect patterns over large volumes of text 
which might not be readily available to the naked eye (Partington et al. 2013). 
By combining statistical information about word frequencies and combinations 
with the more qualitative approach characteristic of discourse analysis, CADS 
methods are used to find recurrent trends in the texts in question, test hypotheses, 
and create a robust grounding to complement subjective readings.

In its methodology and aims, CADS is compatible with the DHA in discourse 
analysis (Reisigl & Wodak 2009), often used to explore the workings of national 
ideologies, media bias or discrimination in a social context. The DHA employs 
quantitative and qualitative methods to find out how particular actors or actions 
are referred to linguistically, what characteristics are attributed to them, what 
arguments are used, what perspective is applied, and so on. The DHA pays 
special attention to “context” (Wodak 2011: 67), including the micro-context, 
but also the broader sociopolitical and historical contexts in which the discursive 
practices are embedded.

Importantly, as Partington et al. (2013: 12) explain, CADS – like other 
approaches to discourse analysis – is essentially comparative, since “it is only 
possible to both uncover and evaluate the particular features of a discourse type 
by comparing it with others”. Several previous CADS studies of recent war 
situations have compared two sources: Lombardo (2009) compared reporting on 
the Iraq war in the BBC and CBC; Duguid (2009) contrasted the use of speech 
and thought verbs across different genres related to the Iraq conflict; Marchi 
and Taylor (2010) examined the co-text around key lexis such as “war” to 
uncover differences between political and media framing of the Iraq invasion. 
Comparative studies of war reporting using related methodology such as content 
analysis (e.g. Carpenter 2007) have also revealed trends in the type of sources 
cited by different media. This is important, because the choice of sources is linked 
to legitimation of the conflict itself (Hallin 1986). Here, too, CADS methodology 
offers an efficient method for exploring the representation of key actions and the 
presence of actors and sources in large volumes of text.



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

29

We chose to compare the corpus of CGTN reports with two corpora from 
international news providers based in non-combatant countries, in order to 
identify differences that help us to describe the Chinese perspective on this 
conflict. This three-way comparison enabled us to determine what might 
be particularly characteristic about each medium, rather than establishing a 
potentially misleading dichotomy between two. In our discussion, the differences 
that appear will be discussed with reference to the context of each medium/
country, with a special focus on our findings concerning CGTN and the Chinese 
stance towards the conflict. In particular, we wanted to establish who/what the 
main actors in the conflict were in each medium, how they were presented, and 
how the conflict itself was described. Our view was that these three aspects 
would give us essential insights into the perspective on the conflict adopted by 
the different news providers.

3	 Material and method

Since the main object of study was CGTN, as the principal Chinese news 
outlet for international audiences, we needed to find sources of similar reports 
for comparative purposes. After considering various candidates, we finally 
decided on Al Jazeera, a well-known non-western international news provider, 
and Euronews, an independent European-backed news channel. The genres used 
were similar to those in CGTN, consisting mainly of very short news items 
presented in text format with occasional longer pieces, and the channels were 
relatively independent, that is, not US or Russian-backed, so their coverage 
can be compared to that of CGTN, which purports to provide a geopolitically 
independent view of international affairs. These three news providers are briefly 
profiled below.

CGTN: CGTN was formally established in 2017 through the merger of 
seven Chinese state news sub-channels and international networks dating back 
to 1958 as the PRC’s main state broadcasting outlet (Zhu 2022). It broadcasts 
worldwide in English, French, Spanish and Arabic, also through apps and 
social networks, and claims to have over 150 million followers worldwide. 
Despite recent adjustments, Chinese media still fulfil the historical function of 
propaganda, promoting Communist Party policy lines (Shambaugh 2015, Meng 
2018), although CGTN is increasingly conceptualised more as an exercise in 
‘soft power’ to increase ideological influence abroad (Peng & Keane 2019, 
Tang 2023), particularly in developing countries (Zhang & Matingwina 2016, 
Zhu 2022).

Al Jazeera: Owned by the Qatari state, Al Jazeera was launched in 1996, 
and is thought to have changed the television landscape of the Middle East. It 



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

30

broadcasts worldwide, enjoys the reputation of relative objectivity when reporting 
on international affairs, and has been described as a conciliatory “opinion maker” 
on the world stage (el-Nawawy & Powers 2010).

Euronews: After the Gulf War of 1992, when CNN came to dominate news 
coverage across the world, the European Broadcasting Union proposed that a 
channel should be launched to counteract US dominance and present information 
from a European perspective. Despite some criticisms, its reporting is generally 
seen as objective and perceived as broadly pro-Ukraine (Dziadul 2022).

All the news reports on the Russia-Ukraine conflict were downloaded 
manually from all three media websites. A total of 1,799 items were collected from 
CGTN, 5,156 from Al Jazeera and 989 from Euronews. A corpus was created for 
each month and medium in Sketch Engine (Kilgarriff et al. 2014) (see Table 1). 
Although the datasets are complete, that is, they include all the available items, 
they are of different sizes, owing to the different priorities, editorial policies and 
styles of the three media. CGTN and Al Jazeera both provided very short news 
briefs (mean 66 and 92 words, respectively), while Euronews published longer 
articles (mean 502 words). Given these differences in corpus size, normalized 
frequencies were used throughout to calculate frequencies, following standard 
practices in CADS.

Feb-Mar Mar-Apr Apr-May Total
CGTN   32,105   51,941   34,725 118,771
Al Jazeera 188,888 135,495 147,924 472,307
Euronews 232,109 140,658 123,990 496,757

Table 1: Number of words in each corpus (month/medium)

Following the principles of the Discourse Historical Approach (Reisigl 
& Wodak 2009), an analysis of a body of texts begins by establishing how the 
main actors and actions in those texts are named (nomination) and described 
(predication). In this case, a previous question needed to be addressed, namely, 
which actors actually appear most in the texts? Since presences and absences 
are both important for the ideological framing of news (Breeze 2014), our first 
research question is as follows:
RQ1	� Who/what are the main actors in CGTN, Al Jazeera and Euronews, and 

how are they described?
To identify and profile the main actors, we conducted three different types of 

search in Sketch Engine:
1.	� The presence of the different state actors (countries) was identified by locating 

all the mentions of countries (e.g. Russia, Russian) and, where appropriate, 



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

31

metonymic representations of their government (e.g. Kremlin), in each of the 
nine corpora. The results were calculated for a total of 43 countries which 
had an aggregate normalized frequency of more than 0.01 in at least one 
of the corpora. Countries mentioned, but which did not reach an aggregate 
normalized frequency of 0.1 in any of the corpora (e.g. North Macedonia, 
Pakistan) were discarded.

2.	� Mentions of individual people (e.g. Putin, Zelenskiy, Biden). Most people 
mentioned were heads of government, ministers or military personnel. In total, 
15 heads of government and 21 other individuals were located (F>0.001). They 
were grouped together according to nation, and their normalized aggregate 
frequency in each corpus was calculated. People representing transnational 
bodies (e.g. Ursula von der Leyen) were included under organization rather 
than nationality.

3.	 �News agencies, newspapers and broadcasting companies (e.g. Reuters, 
Bild, BBC). The news agencies, newspapers and broadcasting companies 
mentioned were grouped according to the country where they are based 
(e.g.  TASS was classified as Russian), and the normalized aggregate 
frequency was calculated for each nation.
In all cases, care was taken to locate as many instances of relevant names 

as possible, since different transcription (e.g. Zelenskiy, Zelenskyy, Zelensky) 
and punctuation (e.g. US and U.S.) systems were used, not always consistently, 
by the different media. Once the frequencies of each for each country had been 
calculated, graphs were drawn in Excel. To avoid excessive visual complexity, 
the data were grouped according to the following areas: Russia, Ukraine, USA, 
UK, EU/EFTA, Asia.

Our second question relates to the actions occurring in Ukraine: what words 
are used to describe these, and what other words co-occur with them? The second 
research question is therefore:
RQ2	� How do CGTN, Al Jazeera and Euronews describe the Russian action in 

Ukraine?
We used the thesaurus tool in Sketch Engine and manual analysis to identify 

words used to describe the conflict. Statistics were obtained from Sketch 
Engine and graphs drawn using Excel. The most salient trends found in our 
investigations for research questions 1 and 2 were explored through qualitative 
analysis of concordance lines and the wider co-text, with a view to interpreting 
these findings and relating them to context.



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

32

4	 Data analysis

4.1	Nations and nationalities

Figure 1 shows the normalized frequency (percentage of total words) of the 
main nations and nationalities mentioned by month and medium. For the sake 
of visual clarity, subsidiary actors are grouped together by area (EU/EFTA and 
Asia). The main actors in all media/months are Russia and Ukraine, followed in 
CGTN by the USA, and in all corpora by European countries. The presence of 
EU countries rises across the period, while CGTN is the only channel to give 
prominence to Asian actors: China is presented as encouraging restraint in the 
first months, while during the second month, CGTN gives more coverage to 
India’s independent stance on Russia than the other media, as well as to Erdogan’s 
attempts at mediation.

Figure 1: Relative frequency (% of running words) of main state actors (Russia/n/Kremlin, 
Ukraine/ian, United States/US/White House) by medium/month

To complement Figure 1, Figure 2 shows the breakdown of frequencies 
within European countries. Germany and the UK appear most, followed by 
Poland, Finland and Sweden, perhaps on grounds of geopolitical proximity to 
the conflict or changing relations with NATO, and France, owing to Macron’s 
high-profile statements concerning the conflict.



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

33

Figure 2: All mentions of European countries across 3 months/media (% of running words)

4.2	Main individual actors by nation/area

Figure 3 shows the normalized frequency of mentions of the main individual 
actors according to nation (e.g. Putin, Lavrov, etc. are grouped together as Russian 
actors), by month and medium. Again, Russian actors receive more visibility 
than those of any other nation, followed by Ukrainian actors. Once more, CGTN 
gives more importance to the USA than the others do, and European actors 
appear more in month three. CGTN also gives more visibility to Asian leaders/
spokespeople.

Figure 4 shows the relative frequency of the names of six heads of government 
who were prominent in the first months of the conflict. Chinese President Xi is 
included as relevant for the present study. Again, we note the prominence of Biden 
in the CGTN datasets. CGTN also gives more prominence to EU leaders than 
the other two media, particularly in the third month, when it focuses particular 
attention on Macron and Scholz and their attempts at mediation with Putin and 
Zelenskyy, particularly in the context of Russia’s embargo on Ukrainian food 
exports in the third month of the crisis. Euronews gives the lowest coverage to 
US actors.



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

34

Figure 3: Relative frequency (% of running words) of main actors by nationality

Figure 4: Relative frequency (% of running words) of six prominent heads of government

4.3	Sources used by nation/area

The range of sources used by any medium may influence the way it frames 
news stories. Figure 5 shows the frequency of mentions of specific news agencies 
and broadcast media, grouped according to their geopolitical origin. Again, the 
data are normalised and displayed by months, for the first three months of conflict.



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

35

Figure 5: Mentions of sources across the three months/media (% of running words)

Sources named are also important, since they give us an idea of where the 
media are obtaining their information. Most sources are news agencies, followed 
by newspapers and TV channels. As Figure 5 shows, all three media refer to 
Russian sources, but CGTN shows particular reliance on them, particularly 
TASS, which dominates the sources used in all three months. CGTN also uses 
UK sources, particularly Reuters, in the first month but gradually uses this less. 
Euronews makes increasing use of Russian sources, while Al Jazeera turns away 
from Russian sources after the first month but makes steady use of Reuters. One 
further feature that is of interest is the wide variety of sources used in month one, 
when news media seemed to be looking far and wide to obtain information about 
a swiftly developing new scenario.

4.4	Overall presence of nations, actors and sources by month/medium

To obtain an overall impression of which countries dominated the reports in 
each medium, we calculated the aggregated data for nations, actors and sources, 
which is displayed in Figure 6. This assembles the information from the previous 
sections, showing that Russia remains dominant in all three media, but particularly 
CGTN and Euronews, that the USA is particularly prominent in CGTN, and that 
European countries gained more visibility as the months progressed.



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

36

Figure 6: All mentions, sources and actors across the three months/media

4.5	How is the event described?

We identified the most frequent lemmas used to denote the conflict in Ukraine 
(Figure 7).

Figure 7: Terms used to describe Ukraine conflict Feb-May 2023



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

37

It is noticeable that the term “war” rarely appears in CGTN (for uses, see 
qualitative analysis below). In the other two media, “war” is the term of choice 
used to refer to the current conflict. A similar pattern emerges with the term 
“invasion”, which is hardly used by CGTN but frequently found in the other two 
media, particularly in the first month. CGTN shows a preference for “operation” 
and “conflict”, which are both only sparingly used by Al Jazeera and Euronews. 
On the other hand, Al Jazeera stands out from the other two media in its use of 
the term “attack”, particularly in the first month. The term “hostilities”, although 
technically more appropriate than “war”, scarcely appeared.

4.6	Overview of quantitative analysis

The foregoing sections have brought various tendencies to light. Russia 
and Russian actors/sources are the main protagonists in all three media, while 
Ukraine clearly comes second. A general rise in the prominence of EU leaders 
in the second and third month is noticeable. CGTN gives prominence to a wider 
range of actors and sources than the other channels, with a particular focus on 
the USA, Asia and some European leaders. The terms it uses for the conflict are 
also at variance with those in Euronews and Al Jazeera. Euronews hardly refers 
to actors/sources beyond the immediate conflict zone and Europe itself. Further 
light will be shed on these results in the qualitative analysis below.

5	 Qualitative analysis

Regarding the overall trends observable from Figures 1-7, it is notable that in 
CGTN and Euronews, more overall prominence is given to Russia, with Ukraine 
in second position, while Al Jazeera appears to give more balanced representation 
to the two sides. At the same time, the USA is more salient in CGTN than in 
the other two, appearing least in Euronews. One noteworthy trend shared by all 
three media is the rise in the number of EU mentions over the three months. We 
centre here on the discursive naming practices for, and roles played by, the main 
(institutional and human) protagonists appearing in the news, and the nature of 
the actions for which they are responsible. The following analysis is ordered by 
actor (Russia, Ukraine, USA, the West, Asia, China), looking first at CGTN, and 
then at the other two media in each case.

5.1	Russia

In CGTN, “Russia” itself is initially presented as the active agent. In particular, 
during the first month of the conflict, actions are attributed to an agentive 
“Russia” rather than to its leaders, implying unilateral hegemonic action by a 
nation-state. However, in line with Russia’s own policy and ad hoc censorship 



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

38

laws (HRW, 2022), Russia’s actions are not described as an “invasion”, but rather 
as an “operation” (1).

(1)	 	Russia conducted a “special military operation” in Donbas Thursday morning. 
CGTN Feb-Mar

As Figure 7 shows, CGTN’s terminology for the conflict contrasts with that 
used by the other media, with frequent use of “operation” and “special military 
operation”, and avoidance of “invasion” and “war”, which are the default options 
in the other two. CGTN maintains this tendency throughout the three months (see 
below). Statements about “Russia’s” actions are often presented in terms of very 
specific strategic aims that might legitimize them in the eyes of the public (2).

(2)	 	Russia has carried out a missile attack on a training center for the Ukrainian 
Special Operation Forces, where foreign mercenaries were based. CGTN Feb-Mar

Putin is mentioned increasingly as the conflict progresses, chiefly in a 
discursive role associated with verbs such as “address”, “say” and “tell”. 
Notably, he is presented as separate from Russia as such, offering judgements on 
“Russia’s” actions (3).

(3)	 	President Vladimir Putin addressed the national security council, praising 
Russia’s “special military operation” against Ukraine. CGTN Feb-Mar

At the same time, “Russia” is often placed as the victim of other countries’ 
actions. Importantly, the first collocate of “Russia” in months one and three is 
“sanction”, which comes before even “Ukraine”. The belligerent formulation of 
many reports (4) on sanctions is striking.

(4)		 German Foreign Minister Annalena Baerbock on Thursday pledged to launch a 
“full package” of massive sanctions against Russia. CGTN Feb-Mar

In fact, there is a consistent thread running through the months in which Russia 
is presented as cooperative but is being victimized by the West. Perhaps owing 
to its heavy reliance on TASS, CGTN reports Russian claims uncritically (5).

(5)	 	Russia does not consider itself to be at war with NATO, but that NATO does, 
Russian Foreign Minister Sergei Lavrov said. CGTN Apr-May

Nonetheless, by the third month CGTN’s neutral or implicitly pro-Russian 
stance appears to be crumbling somewhat, without being explicitly rejected: 



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

39

at this point, CGTN begins to report, in neutral terms, some statements by 
international actors that criticize Russia’s actions (6).

(6)	 	While Guterres said he understands Russian security concerns, according to a UN 
statement, the Russian action is a violation of Ukraine’s territorial integrity and 
goes against the UN Charter. CGTN Apr-May 

Significantly, the narrative of the “special military operation” continues into 
the third month of the conflict, but increasingly contains the implication that 
this will soon be over, with association of lexis such as “complete”, “end” or 
“after” (7).

(7)		 It will be possible to resume the dialogue after Russia completes “special military 
operations” in Ukraine, the diplomat [Vladimir Yermakov] noted. CGTN Apr-May

On this point, it is worth noting that during the first month of the conflict, 
CGTN uses the term “special military operation” 28 times (see Figure 7), and 
14 of these instances are presented in quotation marks. This trend then picks 
up over time: in the second month, 33/38 instances have quotation marks, and 
17/18 in the third. In mainstream English-language sources, the use of quotation 
marks would suppose a nuanced or ironic attitude towards the entity in question, 
but its significance in the context of CGTN is not entirely clear. An expert with 
experience working for CGTN indicated to us that irony can be ruled out, and 
that the writer is probably using quotation marks to indicate that this is a neutral 
quotation from what the Russian government says. Increasing use of quotation 
marks over the months suggests a growing need to signal neutrality in what is 
proving a difficult diplomatic situation.

Special discussion is also required of the term “war” in CGTN: “war” is rare 
in the early months, but by April-May it starts to appear. However, it occurs in 
very particular contexts, never signalling the assumption that the Russia-Ukraine 
conflict is a war. The contexts are as follows:

As a negation: “Russia’s UN envoy Vasily Nebenzya told the UN Security 
Council that Russian President Vladimir Putin’s announcement of a “special 
military operation” in eastern Ukraine ‘is not a war. It is a special military 
operation’”.

As a future or hypothetical event: “Kremlin denies reports that Russia plans 
to declare war against Ukraine”, or in the context of a return to the “cold war”, 
a new “world war”, or a possible nuclear war, “Russia says risks of nuclear war 
‘must be kept to minimum’”.



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

40

In references to the Second World War: “perpetuating the memory of the 
courage and heroism of the peoples of the CIS in the Great Patriotic War”.

When quoting Ukrainian or western sources: “NATO’s Secretary-General 
has warned the war in Ukraine could last for years”.

The above pattern contrasts sharply with the way “Russia” is represented 
by Al Jazeera and Euronews. As Marchi and Taylor (2010) observe, the co-text 
surrounding such words for conflict affords insight into the writer’s unspoken 
assumptions about what is happening. In both channels, from the outset, the 
terms “invasion” and “war” are among the first collocates of “Russia”, with 
“Russia’s invasion of Ukraine” presented as a taken-for-granted label for what 
is happening (Lombardo 2009), and the humanitarian consequences of Russia’s 
actions underlined (8), (9).

(8)	 	More than 2.5 million people have fled Ukraine since Russia launched its invasion 
on February 24, according to the UN’s migration agency. AlJ Feb-Mar

(9)	 	More than 600 apartment buildings have been damaged since Russia’s invasion 
started. AlJ Feb-Mar

Al Jazeera only uses the term “special military operation” in the first month, 
when quoting Russian leaders literally (10).

(10)	 	“I want to say that the special military operation is going strictly according to 
schedule, according to plan,” Putin said, opening a meeting with his security 
council. AlJ Feb-Mar

By the third month of the war, Al Jazeera focuses on the problems for Africa 
and the Middle East if grain supplies are held up, and the need for diplomacy 
to resolve this situation. At the same time, Al Jazeera gives a voice to Russian 
spokespeople, without commentary.

(11)	 	“We are not planning to attack other countries and we did not attack Ukraine 
either, we were just dealing with the issues there,” Lavrov said. AlJ Feb-Mar

For its part, Euronews similarly presents the conflict unquestioningly as 
an invasion or a “war”, or as “Russia’s war in Ukraine”, only using “special 
military operation” when citing Russian sources. Perhaps because of proximity, 
Euronews dwells more on “Russia’s nuclear forces”, since these might 
potentially represent a threat to Europe. It also provides details of deadly arms, 
such as “thermobaric rockets: Russia’s most fearsome weapon”. Regarding 
leaders, Euronews consistently attributes individual responsibility to Putin for 



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

41

the invasion, and his name is associated with terms such as “order”, “demand”, 
“war” and “aggression”. The Russian troops are also frequently referred to as 
“Putin’s forces” or as following “Putin’s orders”, a consistent trend over the 
three months, which subtly insists on the responsibility of the Russian leadership, 
rather than the Russian people.

5.2	Ukraine

In the representation of Ukraine, CGTN reporting also diverges from that 
found in the other two media. Reports on Ukraine in the first month present a 
curiously bloodless view of the situation, with some surprising assertions, as 
in (12).

(12)	 	The special military operation of Russia in relation to Ukraine does not threaten 
civilians, RIA reported on Thursday, citing the Russian Defense Ministry. CGTN 
Feb-Mar

Ukrainian people are initially represented as demotivated and unlikely to 
fight (13), while leader Zelenskyy is presented as probably short-lived (14).

(13)	 	During an exclusive interview with CGTN, he [Li Yonghong] said that though 
Ukraine has passed the law allowing citizens to carry firearms for self-protection, 
people do not have that motivation. CGTN Feb-Mar

(14)	 	U.S. is ready to help Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy evacuate from 
Kyiv, RIA has reported. CGTN Feb-Mar

Moreover, statements by Ukrainian spokespeople, particularly Zelenskiy, are 
presented as untrustworthy “claims” (15).

(15)	 	In an address to Estonia’s parliament, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy 
claimed that Russia was using phosphorus bombs in Ukraine, but without 
providing any evidence. CGTN Mar-Apr

Moreover, the CGTN perspective on Ukraine is clearly coloured by the 
uncritical use of Russian sources, which are mentioned explicitly (16) (17).

(16)	 	Ukraine is ready to start talks with Russia and called for the need of security 
guarantees, Russian media reported on Friday. CGTN Feb-Mar

(17)	 	The United Nations should urge Ukraine to stop preventing the evacuation of 
citizens from the zone of Russia’s “special military operation”, Sputnik reported 
on Wednesday, citing Russian Foreign Minister Sergey Lavrov. CGTN Apr-May



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

42

From the first to the third month, there is a subtle transition from representing 
Ukraine and its leader as weak to stressing their intransigence and foregrounding 
their support from the West, particularly the USA (18).

(18)	 	Zelenskyy says Ukraine will never recognize Crimea as Russian territory. Ukraine 
will never recognize Crimea as Russian territory, nor will it agree to autonomy for 
the Donetsk and Luhansk regions, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said 
on Friday. CGTN Apr-May

In short, CGTN gives prominence to news about Ukraine from Russian 
sources, and presents statements by Russian spokespeople neutrally, including 
statements about Ukrainian “crimes” (19).

(19)	 	The West has been covering up the crimes of the Kyiv government, Russian 
Foreign Minister Sergei Lavrov said, adding that Russia cannot remain indifferent 
to requests for assistance from Donetsk and Luhansk. CGTN Feb-Mar

This perspective on Ukraine contrasts sharply with that found in the other 
two media, where Ukraine is tacitly assumed to be the victim of an “invasion”, 
“war”, or “attack”. In Al Jazeera’s reports, Ukraine is presented in four recurrent 
ways: 1) as suffering civilian losses or evacuations; 2) as agent of real or 
claimed victories or losses; 3) as agent in intense diplomatic relations with other 
countries, with a major focus on Zelenskyy and his statements; 4) as defiant 
towards both Russia and people in the West calling for a ceasefire. Notably, 
however, in almost all cases Al Jazeera cites specific sources (mainly Ukrainian 
or Russian spokespeople) as providing this information, suggesting a desire on 
the part of the channel to avoid monologic assertions that might betray excessive 
commitment (el-Nawawy & Powers 2010).

Euronews similarly presents Ukraine as the victim of an “invasion” or “war”, 
but here with strongly worded unattributed assertions about Russian activities, 
such as “international outrage grows over the killings of civilians in Ukraine”. 
Human interest stories are more frequent, and the European perspective is 
perceptible: reports focus on Ukraine’s role as a food-producing area that is 
implicitly important for Europe, as an area from which refugees are fleeing 
(to central and western Europe), and as a country with an important (European) 
historical and cultural heritage. A further area that is more prominent in Euronews 
than in the other two sources is the question of cyberwarfare, perhaps because 
European countries are also thought to have been victims of cyberattacks from 
the East.



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

43

5.3	The West

It is striking that CGTN includes more references to the USA and western 
countries than the other media, and assumes that these constitute a unified group 
collaborating actively with Ukraine. It frequently lists together EU countries 
with the USA, or refers generically to “the West” and its strategic ambitions. 
Moreover, CGTN regularly cites critical Russian sources on this subject (20).

(20)	 	The current situation in Ukraine is the “quintessence of the West’s course towards 
the marginalization of Russia”, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said in 
an interview with RT. CGTN Apr-May

One of the rare opinion pieces offered on CGTN, by Stephen Ndegwa, “a 
Nairobi-based communication expert”, presents the following view (headed by 
a disclaimer stating that these are “not necessarily the views of CGTN”) (21).

(21)	 	On Ukraine, the West is guilty as charged (…) the Ukrainian conflict has fully 
exposed the West’s long-term intentions in both Ukraine and the region. (…) The 
West’s actions in Ukraine are fomenting another cold war through the mantra 
“you are either with us or against us”. CGTN Mar-Apr

Zelenskyy’s intransigence is associated with his backing from the United 
States, and he is consistently depicted as acting hand in hand with the USA (22).

(22)	 	“It was Zelenskyy’s Washington curators who contributed to the fact that the 
negotiations turned into stagnation and are not ongoing”, Chairman of the 
Russian State Duma’s international affairs committee Leonid Slutsky was quoted 
as saying. CGTN Apr-May

One other combination that occurs four times in the third month requires 
more detailed consideration. This is the expression “Biden’s ‘surrogate’ war 
in Ukraine”, which contains the implication that the USA is responsible for 
prolonging and instrumentalizing the conflict, thus transforming “a conflict that 
could have been concluded within a matter of weeks or months into something 
much more problematic and highly dangerous” (CGTN Apr-May).

Curiously, despite the aggressive attitude attributed to “the West”, there are 
also references to Western “fears”, principally concerning Russia’s “superiority” 
as a nuclear force (23).

(23)	 	The conflict in Ukraine has sown fear and panic across the Western world. Many 
are anxious the clash with Russia could easily spiral out of control, dragging 
more countries into direct confrontation with the world’s largest nuclear force. 
(…) Demand for doomsday bunkers is soaring. CGTN Apr-May



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

44

By contrast, Al Jazeera is consistently pro-Western in its reporting on the 
invasion itself, and stresses the wider negative consequences of the conflict for 
the area (24).

(24)	 	Beyond the human suffering and historic refugee flows, the war is boosting 
prices for food and energy, fuelling inflation and eroding spending power, while 
disrupting trade, supply chains and remittances in countries neighbouring 
Ukraine, the IMF said. AlJ Feb-Mar

The only instances when a more critical stance is visible concern issues 
such as reporting/news availability and bias. Several reports include criticism of 
“the pervasive mentality in Western journalism of normalizing tragedy in parts 
of the world such as the Middle East, Africa, South Asia, and Latin America”, 
presumably in a bid to build solidarity in the Middle East and Global South, and 
the West’s double standard on refugee policy (25).

(25)	 	Poland, Hungary, Romania and Slovakia, who had previously refused to welcome 
Muslim immigrants, have opened their borders to people fleeing Ukraine. AlJ 
Feb-Mar

The rising prominence of EU actors over the three months (Figures 1-3) 
can mainly be explained by interest in Finland and Sweden’s bid for NATO 
membership. Qatar is a member of NATO, and therefore strategic alliances of 
this kind are of relevance. Al Jazeera also pays some attention to Erdogan’s 
opposition to NATO expansion. The role of German leaders is also significant 
here, with particular prominence given by Al Jazeera to statements by Scholz, 
and to Scholz’s contacts with Putin, suggesting an interest in distinguishing the 
different stances within Europe.

In Euronews, the West is presented uncritically as a strategic alliance backing 
the Ukraine, with some conflation of EU, NATO and “the West” in general, as 
is noticeable in the frequent “lumping together” of these entities in expressions 
such as “the EU and the West in general”, “western countries” or “the United 
Kingdom, United States and European Union have said” (see Breeze 2014).

Euronews reports frequently assume the existence of two sides, namely 
“Russia and the West”, between which a deep rift has arisen: “the West rallied 
behind Ukraine”. It also stresses the diplomatic efforts by the western side, 
reporting various initiatives to resolve the “diplomatic standoff between Russia 
and the West” and to “strengthen the trans-Atlantic partnership”. Interestingly, 
Euronews often refers to the EU as “the bloc”, assuming that member states 
think and act in unison. “The West” is here primarily presented as a geopolitical 
alliance against perceived threats from Russia, so we find frequent expressions 



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

45

related to defence: “the protective shield of the western defence alliance”, “the 
bloc’s defensive industry”. Interestingly, some of the divisions within Europe 
appear to have been relativized by the Ukraine war, which, it is suggested, has 
revealed the fragility of EU defences and forced some European leaders to 
rethink some of their red lines (26).

(26)	 	Macron also laid out his vision of a broader community of European democracies 
that would allow for deeper cooperation between non-EU countries. Within this 
new political union, nations like Ukraine and even the UK could be a part of it. 
EN Apr-May

Euronews also shows a particularly European perspective in spelling out the 
possible consequences of the war for European citizens, with items addressing 
questions such as “How will Russia’s invasion of Ukraine affect flight paths, 
journey times and ticket prices?” or explaining how “EU sanctions against 
Russia are already starting to hit businesses in Belgium”.

5.4	Asia

Mentions of Asia and Asian leaders are rare in all the corpora. However, 
they are most prominent in CGTN, which gives some coverage to China and 
its leaders, particularly during the first month, when “China” is presented as a 
collective entity calling for restraint (27).

(27)	 	Chinese Foreign Ministry spokesperson Hua Chunying on Thursday said that 
China is closely monitoring the latest developments in Ukraine and calls on all 
parties to exercise restraint to avoid the escalation. CGTN Feb-Mar

It relays messages asking Chinese citizens in Ukraine to remain cordial, and 
takes care to present China as a source of humanitarian aid (28).

(28)	 	The Red Cross Society of China sent another batch of emergency humanitarian 
aid, including food and daily necessities, to Ukraine. CGTN Feb-Mar

In general, a slightly more distanced attitude emerges over the three months 
of the study. By the end of this period, we find references to the negative 
consequences of the war for China’s international relations, particularly with the 
EU, and learn of China’s call for “responsible” behaviour (29).

(29)	 	China on Friday called for maximum restraint from relevant sides in the Russia-
Ukraine conflict and efforts to prevent a humanitarian crisis of an even larger 
scale in Ukraine. (…) China is deeply worried about the worsening humanitarian 
situation in Ukraine and saddened by the reported increase in civilian casualties 
and refugees. CGTN Apr-May



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

46

Importantly from a geopolitical perspective, Japan plays a larger role in 
the CGTN reports than in the other two sources. Although reports of Japanese 
actions are presented impartially, it is stressed that China’s historical rival Japan 
is lining up with Ukraine and the West (30).

(30)	 	Japanese Prime Minister Fumio Kishida said on Tuesday the country will provide 
food and medicine to Ukraine as additional relief supplies, Kyodo News reported. 
CGTN Apr-May

The only other Asian countries to figure are Turkey and India, which appear 
more in the second month owing to various diplomatic initiatives. Interestingly, 
CGTN occasionally associates China with India (31), voicing common desires 
for peace.

(31)	 	India and China insist on diplomacy. Both have repeated calls to end the violence, 
return to dialogue and allow access for humanitarian aid. CGTN Mar-Apr

Al Jazeera takes a very different stance, pointing to the uncertainty 
surrounding China’s position during the first month. American reports that Russia 
has asked China for support are mentioned neutrally, alongside reported Chinese 
insistence that such claims are being used to “smear” China. Space is also given 
to “warnings” issued by western countries against Chinese intervention. Over the 
months, Al Jazeera continues to assert strong links between Russia and China, 
often quoting Russian sources on this, while also mentioning pressure exerted 
by the West on China to use its diplomatic power to find solutions. Al Jazeera’s 
reporting on Indian initiatives is slightly more positive, with a focus on Biden’s 
assertion that India is a “friend and partner”.

Euronews gives some prominence to tensions between the USA and China, 
also alleging Chinese support for Russia, and reporting EU requests to China to 
maintain neutrality. Euronews attributes China’s increasingly cautious attitude to 
its need to maintain good trading links with the EU and USA. Regarding India, 
several articles celebrate India’s “booming” relationship with the EU, but also 
discuss its trade relations with Russia, and its capacity for filling a gap in wheat 
supply to substitute Ukraine. In general, the presentation of India centres on its 
economic power more than its diplomatic activities. Finally, concerning other 
Asian countries, both Al Jazeera and Euronews mention Japan among countries 
imposing sanctions or issuing denunciations, and pay some attention to Taiwan, 
where “the crisis is being watched closely”, bringing out some obvious parallels 
with Russia’s claims to Ukrainian territory.



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

47

6	 Discussion

The contrastive CADS approach adopted here has enabled us to trace how 
CGTN’s reporting on the Russia-Ukraine conflict diverges sharply from that 
of two other international news providers in a number of respects. Given that, 
in non-democratic contexts, the media are conceptualised as a tool to promote 
national interests (Sun 2022), this study of CGTN sheds light on the Chinese 
government’s careful position vis-à-vis the Ukraine conflict, tracing a subtle 
change in stance over the first three months. Over the period of study, CGTN 
reporting moves from describing the situation as a relatively bloodless operation 
that will soon be over to admitting the presence of considerable destruction. By 
relying on Russian sources and giving prominence to Russia, its leaders, and their 
words, CGTN initially positions itself more favourably to Russia. Its reports are 
carefully phrased to avoid negative appraisals of Russia, at first by uncritically 
repeating the official Russian line that the conflict is merely an “operation” 
(HRW 2022), by playing down casualties (Lombardo 2009). China’s own role 
is carefully framed as neutral and “humanitarian” (Lin 2022, Sun 2022). As 
Bayley and Bevitori (2009: 89-90) point out, use of the term “humanitarian” 
in international conflicts carries a positive orientation towards “providers”, 
and although it also conveys disapproval of violent conflict, this may be tacit 
rather than openly expressed. These “positive” self-representations reflect the 
“self-legitimising” trend observed in Chinese news reporting (Liu & Li 2017, 
Wang 2018: 658) and can be related to China’s leaders’ ambition to acquire “soft 
power” in developing countries (Zhang & Matingwina 2016).

As the situation develops, CGTN continues to cite Russian sources and give 
prominence to Russian statements. However, faced with the need to report the 
continuation of the conflict and Ukrainian resistance, the reports begin to shift 
blame for unpleasant events to “the West’s meddling”, resorting to implicit and 
explicit projection of the USA as a “foil for a positive self” (Tang 2023: 3). At 
the same time, somewhat confusingly, although a geopolitical alliance between 
the USA, Europe and Ukraine is unproblematically assumed, CGTN begins to 
express concern about the consequences of the conflict for China’s own relations 
with areas such as Europe, stressing the need to maintain cordiality. Noticeably, 
CGTN gives more prominence to the USA than the other media, and the USA’s 
geopolitical ambitions are presented in contrast to China’s “responsible” attitude 
to world affairs (Lin 2022). The unconstructive and potentially hostile stance 
presupposed on the part of the USA tallies with contemporary reports from within 
China suggesting that government communications were promoting narratives 
framing the war as a crisis provoked by the USA and “NATO expansion” 



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

48

(Soufan Center 2022) and playing down Russia’s responsibility by situating the 
Ukraine conflict within US-China strategic competition (Sun 2022). Through 
these strategies, CGTN legitimized China’s own “responsible” approach and 
delegitimized that of the United States.

All in all, the somewhat equivocal attitude observed in CGTN seems to 
reflect Zhang’s (2022) explanation of the wider contextual dilemma facing the 
Chinese authorities, namely, that supporting Russia could make China the target 
of criticism on the international stage, but opposing Russia could mean that 
China loses an important ally. Some experts have suggested that the Chinese 
leaders were hoping to avoid strict commitment to one party in the conflict and 
build a mediating role, thus enhancing China’s role as a responsible world power 
(Soufan Center 2022, Sun 2022). However, our analysis has traced how ongoing 
destruction and deterioration of Russian relations with other countries led to a 
subtle change in attitude over time, whereby CGTN remains uncritical towards 
Russian claims but becomes increasingly critical towards the USA.

By contrast, the underlying position taken for granted in Al Jazeera and 
Euronews is that the Russians are conducting a violent invasion of Ukraine, 
which constitutes an outrage against the security of an independent nation and 
a threat to world peace. This can be seen in their unproblematised use of terms 
such as “war” and “invasion”, and their representation of the main actors. The 
main difference between the two is that Al Jazeera maintains somewhat greater 
distance to the conflict, tending to attribute all assertions and thus recognise the 
potential for other versions (Lombardo 2009), perhaps reflecting its mission 
as a “conciliatory” medium documented by el-Nawawy and Powers (2010). 
By contrast, Euronews itself takes discursive responsibility for statements 
denouncing atrocities and predicting negative consequences, possibly reflecting 
public opinion in European countries or European government stances (Blackburn 
2023), or simply on grounds of proximity to the conflict zone.

As far as CADS methodology is concerned, the approach in our paper 
has proven useful to quantify aspects such as mentions of actors and use of 
sources, confirming the findings of previous research exploring the ideological 
implications of the reliance on different sources by different media (Hallin 
1986, Carpenter 2007). Our quantitative findings concerning actors mentioned 
and terms used for the conflict also reflect CADS studies of the Iraq war 
(Lombardo 2009, Marchi & Taylor 2010), in revealing distinct trends in different 
media. However, the three media examined here are non-combatants, and we 
found little evidence of the kind of direct positioning through pronoun use or 
demonization identified in the latter study. Instead, our study sheds light on the 



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

49

subtler differences that characterise reports for global audiences by media based 
in ostensibly uninvolved countries.

As a whole, this paper contributes to our understanding of international 
reporting on the Russia-Ukraine conflict and adds to our knowledge of how 
CGTN communicates within this context. Although it is unlikely that CGTN 
has significant uptake in Europe, the importance of understanding Chinese 
global media should not be underestimated. Experts have speculated that what is 
presented in CGTN as “valid knowledge” (Jäger & Maier 2009) may be finding 
a receptive audience in the Global South. Our findings confirm observations by 
other authors that CGTN is exploiting the potential offered by taking a critical 
anti-Western stance on Ukraine, and thereby highlighting concerns it shares 
with many developing countries (Greitens 2022). Our study also adds to our 
knowledge of reporting in Al Jazeera and Euronews, both of which would be 
worthy of further studies in their own right.

Regarding limitations, our study clearly covers only the first three months of 
the conflict. However, by using comprehensive corpora containing all relevant 
news reports published by three comparable news providers, it provides a reliable 
overview of CGTN’s reporting, shedding further light on Chinese responses to 
this crisis, and illustrating some features of communication styles in CGTN. One 
further limitation that should be mentioned here is the difference in length of 
the news items used, particularly that between CGTN and Al Jazeera, which 
both published very short items, and Euronews, where the news articles were 
considerably longer. This difficulty was partly overcome by using normalised 
frequencies, but it still remains problematic, as text length inevitably influences 
word frequencies (for example, longer texts would be expected to make greater 
use of synonyms). In this context, Euronews was the outlier, and the presence 
of longer news items might skew the quantitative results. However, our analysis 
shows that the normalised word frequencies were still within similar ranges to 
those for the other two media, which suggests that this did not represent a major 
problem for this study.

References
Bayley, P. and Bevitori, C. (2009) ‘“Just war”, or just “war”. Arguments for doing the 

“right thing”.’ In: Morley, J. and Bayley, P. (eds) Corpus Assisted Discourse Studies 
on the Iraq Conflict. London: Routledge. 74-107.

Blackburn, M. (2023) ‘Cheering and jeering on the escalator to hell: One year of UK 
media coverage on the war in Ukraine.’ Russian Politics 8(2), 206-229.

Breeze, R. (2014) ‘Perspectives on North and South. The 2012 financial crisis in Spain 
seen through two major British newspapers.’ Discourse & Communication 8(3), 
241-259. https://doi.org/10.1177/1750481314537572



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

50

Carpenter, S. (2007) ‘U.S. elite and non-elite newspapers’ portrayal of the Iraq war: 
A  comparison of frames and source use.’ Journalism & Mass Communication 
Quarterly 84(4), 761-776.

Dadabaev, T. and Sonoda, S. (2023) ‘Silence is golden? Silences as strategic narratives in 
Central Asian states’ response to the Ukrainian crisis.’ International Journal of Asian 
Studies 20(1), 193-215. https://doi.org/10.1017/S1479591422000183

Duguid, A. (2009) ‘Insistent voices: Government messages.’ In: Morley, J. and Bayley, 
P. (eds) Corpus Assisted Discourse Studies on the Iraq Conflict. London: Routledge. 
234-260.

Dziadul, C. (2022) ‘Euronews responds to Ukraine war bias accusations.’ Broadband TV 
News. Retrieved on 23 June 2022. https://www.broadbandtvnews.com/2022/06/23/
euronews-responds-to-ukraine-war-bias-accusations/

el-Nawawy, M. and Powers, S. (2010) ‘Al-Jazeera English: A conciliatory medium in a 
conflict-driven environment?’ Global Media and Communication 6(1), 61-84. https://
doi.org/10.1177/1742766510362019

Greitens, S. (2022) ‘China’s response to war in Ukraine.’ Asian Survey 62(5-6), 751-781. 
https://doi.org/10.1525/as.2022.1807273

Hallin, D. (1986) The “Uncensored War”: The Media and Vietnam. Berkeley: University 
of California Press.

HRW. (2022) ‘Russia criminalizes independent war reporting, anti-war protests.’ 
Retrieved on March 7 March 2022. https://www.hrw.org/news/2022/03/07/russia-
criminalizes-independent-war-reporting-anti-war-protests

Jäger, S. and Meier, F. (2009) ‘Theoretical and methodological aspects of Foucaultian 
critical discourse analysis and dispositive analysis.’ In: Wodak, R. and Meyer, M. 
(eds) Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage. 34-61.

Kilgarriff, A., Baisa, V., Bušta, J., Jakubíček, M., Kovář, V., Michelfeit, J., Rychlý, P. and 
Suchomel, V. (2014) ‘The Sketch Engine: Ten years on.’ Lexicography 1, 7-36.

Lin, J. (2022) Russian-Ukranian War: A Comparative Analysis of Framing in Los Angeles 
Times and China Daily. PhD Thesis, Radbound University. https://theses.ubn.ru.nl/
handle/123456789/12838

Liu, M. and Li, C. (2017) ‘Competing discursive constructions of China’s smog in 
Chinese and Anglo-American English-language newspapers: A corpus-assisted 
discourse study.’ Discourse & Communication 11(2), 386-403. https://doi.
org/10.1177/1750481317707379

Lombardo, L. (2009) ‘Positioning and stance in TV news reporting of the 2003 Iraq war.’ 
In: Morley, J. and Bayley, P. (eds) Corpus Assisted Discourse Studies on the Iraq 
Conflict. London: Routledge. 141-164.

Marchi, A. and Taylor, C. (2010) ‘Who was fighting and who/what was being fought? 
Press reporting of the conflict in Iraq in 2003.’ In: Garzone, G. and Catenaccio, P. 
(eds) Identities across Media and Modes: Discursive Prospectives. Bern: Peter Lang. 
259-288.

Meng, B. (2018) The Politics of Chinese Media: Consensus and Contestation. Cham: 
Springer.

Partington, A., Duguid, A. and Taylor, C. (2013) Patterns and Meanings in Discourse: 
Theory and Practice in Corpus-Assisted Discourse Studies (CADS). Amsterdam: 
John Benjamins.

Peng, W. and Keane, M. (2019) ‘China’s soft power conundrum, film coproduction, and 
visions of shared prosperity.’ International Journal of Cultural Policy 25(7), 904-916. 
https://doi.org/10.1080/10286632.2019.1634062



Chinese Reporting on the Ukraine War. A Comparative CADS Study of CGTN’s 
Coverage of the Russia-Ukraine Conflict

51

Reisigl, M. and Wodak, R. (2009) ‘The Discourse Historical Approach (DHA).’ In: 
Wodak, R. and Meyer, M. (eds) Methods of Critical Discourse Analysis. London: 
Sage. 87-121.

Shambaugh, D. (2015) ‘China’s soft power push: The search for respect.’ Foreign Affairs 
94(4), 99-107. https://www.jstor.org/stable/24483821

Soufan Center. (2022) ‘IntelBrief: China seeks to balance its interests as Russia’s war on 
Ukraine intensifies.’ IntelBrief. Retrieved on 4 March 2022. https://thesoufancenter.
org/intelbrief-2022-march-4/

Sun, W. (2022) ‘Division of Chinese opinion on Russia-Ukraine war: Analyzing key 
actors’ strategic framing on Weibo.’ European Journal of Law and Political Science 
1(5), 48-56. https://doi.org/10.24018/ejpolitics.2022.1.5.45

Tang, L. (2023) ‘Othering as mediated soft-power practice: Chinese diplomatic 
communication of discourse about China-US trade war through the British press.’ 
Discourse, Context & Media 51, 100669. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2023.100669

Wang, G. (2018) ‘A corpus-assisted critical discourse analysis of news reporting on 
China’s air pollution in the official Chinese English-language press.’ Discourse 
& Communication 12(6), 645-662. https://doi.org/10.1177/1750481318771431

Wodak, R. (2011) ‘The Discourse Historical Approach.’ In: Wodak, R. and Meyer, M. 
(eds) Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage. 63-93.

Ye, P. and Albornoz, L. (2018) ‘Chinese media ‘going out’ in Spanish speaking countries: 
The case of CGTN-Español.’ Westminster Papers in Communication and Culture 
13(1), 81-97.

Zhang, A. (2022) ‘How is the 2022 Russo-Ukrainian war being portrayed in China?’ 3rd 
International Conference on Educational Innovation and Philosophical Inquiries 
(ICEIPI 2022). Retrieved on 30 June 2022. https://doi.org/10.54254/2753-
7048/3/2022497

Zhang, Y. and Matingwina, S. (2016) ‘Constructive journalism: A new journalistic 
paradigm of Chinese media in Africa.’ In: Zhang, X., Wasserman, H. and Mano, 
W. (eds) China’s Media and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions. 
Basingstoke: Palgrave Macmillan. 93-105.

Zhu, Y. (2022) ‘China’s ‘new cultural diplomacy’ in international broadcasting: Branding 
the nation through CGTN Documentary.’ International Journal of Cultural Policy 
28(6), 671-683. https://doi.org/10.1080/10286632.2021.2022651

Ruth Breeze is Full Professor of English at the University of Navarra, Spain, 
and PI of the GradUN Research Group in the Instituto Cultura y Sociedad. She 
has published widely on scientific discourse, legal discourse and specialised 
communication. Her most recent co-edited books are Narrating Migrations 
from Africa and the Middle East: A Spatio-Temporal Approach (Bloomsbury), 
Pandemic and Crisis Discourse: Communicating COVID-19 and Public 
Health Strategy (Bloomsbury) and Imagining the Peoples of Europe: Populist 
Discourses across the Political Spectrum (John Benjamins). She is co-editor in 
chief of Ibérica journal.
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8132-225X



Ruth Breeze and María Fernanda Novoa-Jaso

52

Address: Ruth Breeze, Institute for Culture and Society, University of Navarra, 
31009 Pamplona, Navarra, Spain. [e-mail: rbreeze@unav.es]

María Fernanda Novoa-Jaso is Assistant Professor in the Department of 
Public Communication at the University of Navarra, Spain, where she teaches 
international communication, public opinion and sociology. She has been a 
visiting fellow at the Oxford Reuters Institute for the Study of Journalism. She is 
the author of the volume International Communication and Public Opinion, and 
several articles in international journals.
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1858-8343

Address: María Fernanda Novoa-Jaso, Department of Public Communication, 
School of Communication, University of Navarra, 31009 Pamplona, Navarra, 
Spain. [e-mail: mnovoa@unav.es]


