Library as an Educational Institution 1918-1968: Construction of the "New Human" as a Discontinuity in Continuity

Vol.15,No.1-2(2023)

Abstract

The historiographical study analyses libraries as institutions that work with the collective memory of the nations in which they are located while educating all inhabitants. Libraries represent one of the crucial institutions of modern Czechoslovak society. This study focuses on their research from the perspective of the anthropology of institutions. Within the framework of Czechoslovakia, it analyses three stages of historical development: 1918–1938, 1938–1948 and 1948–1968. The study seeks to uncover anthropological patterns that implicitly shape the structure, meaning and methods of functioning of libraries and their social order. It also explains why libraries were essential institutions for Masaryk's Czechoslovakia and the totalitarian communist state. The study shows libraries as an institution with a high degree of historical continuity and, at the same time, discontinuously changing from a place of education for democracy into a means of propaganda and indoctrination.

References

Arendt, H. (2007). The origins of totalitarianism. Durnham: Duke University Press.
Aschheim, S. E. (1997). Nazism, culture and the origins of totalitarianism: Hannah Arendt and the discourse of evil. New German Critique, 70/1, pp. 117–139
Baba, M. L. (2009). W. Lloyd Warner and the Anthropology of Institutions: An Approach to the Study of Work in Late Capitalism. Anthropology of Work Review, 30/2, pp. 29–49.
Báez, F. (2008). A universal history of the destruction of books: From ancient Sumer to modern Iraq. London: Atlas Books.
Bawden, D., & Robinson, L. (2015). Introduction to information science.London: Facet Publishing.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1967). The social construction of reality. New York: Anchor Books.
Bostock, G. (2003). Origen: The Alternative to Augustine?. The Expository Times, 114/10, pp. 327–332.
Brekhus, W. H. (2015). Culture and cognition: Patterns in the social construction of reality. New Jersey: Wiley.
Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon.
Bucholtz, M. (2001). Reflexivity and critique in discourse analysis. Critique of anthropology, 21/2, pp. 165–183
Byrne, A. (2015). Institutional memory and memory institutions. The Australian Library Journal, 64/4, 259–269. & Hjørland, B. (2000). Documents, memory institutions and information science. Journal of Documentation, 56/1, pp. 27– 41.
Capobianco, R. M., & Bostock, G. (1991). Heidegger and the Critique of the Understanding of Evil as Privatio Boni. Philosophy and Theology, 5/3, pp. 175–185.
Černý, M. (2018). Vybrané kapitoly z masové práce se čtenářem: Sociálně-pedagogický experiment socialistického knihovnictví. ProInflow, 11/1, pp. 57–69.
Coll., amending the Decree of the Government of the Czechoslovak Republic of. Coll., Implementing the Act on Public Municipal Libraries Of, 607/1919.
Desjarlais, R. & Throop, J. (2011). Phenomenological Approaches in Anthropology. Annual Review of Anthropology, 40/1, pp. 87–102.
Directive on establishing a unified network of folk libraries in Czech regions, 1950. In: Collection of circulars for the KNV. Prague, Ministry of the Interior, 21 December 1950.
Eberle, T. S. (1992). A new paradigm for the sociology of knowledge:" the social construction of reality" after 25 years. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, 18/2, pp. 493–502.
Evjen, S. (2015). The image of an institution: Politicians and the urban library project. Library & Information Science Research, 37/1, pp. 28– 35.
Finigan, T. (2011). “Into the Memory Hole”: Totalitarianism and Mal d’Archive in Nineteen Eighty-Four and The Handmaid’s Tale. Science Fiction Studies, 38/3, pp. 435–459.
Grunder, H. U. (2017). Mythen-Irrtümer-Unwahrheiten. Essays über "das Valsche" in der Pädagogik. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Hauser, M. (2019). Pražské jaro 1968 jako progresivní konstrukce národní identity. Paidea, 16/1–2, 1–6.
Hlavinková, L. (2007). Socialismus jako sekularizovaná společnost. „Být věřícím“ v době socialismu. Případová studie. In T. Bubík, H. Hoffmann (eds.). Pardubice: Pantheon, pp. 62–71.
Holzbachová, I. (1985). Škola" Annales" a marxismus. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. B, Řada filozofická, 34/B32, pp. 15– 26.
Horváth, D. (2013). Vývoj informační základny v ČR. Ikaros, 17/5.
Kozlovskij, V. J. (1973). Vzájemný vztah mezi marxistickou filosofií, vědeckým komunismem a sociologií. Sociologický Časopis/Czech Sociological Review, 9/5, pp. 451–458.
Kuba, J. (1949). Volný výběr v lidových knihovnách. Knihovna, 4/1, pp. 8–12.
Kubíček, J. (2019). Dějiny veřejných lidových knihoven v českých zemích. Brno: Moravská zemská knihovna.
Mahen, J. (1925). Nutnosti a možnosti veřejných knihoven. Brno: Kočí.
Mahen, J. (1928). Knihovna jako instituce národní. Vyškov: Spolek veřejných obecních knihovníků. and Mahen, J. (1925). Nutnosti a možnosti veřejných knihoven. Brno: Kočí
Mahon, S. M. B. (2001). The politics of nationalism under communism in Bulgaria. Myths, memories, and minorities. London: University of London.
Martin, L. (1937). The American public library as a social institution. The Library Quarterly, 7/4, 546–563.
Masaryk, T. G. (2012). O českou literaturu naukovou. In: K. Piorecká eds. O českou literaturu naukovou: Diskuse o úloze a organizaci českých humanitních věd v letech 1885-1900. Praha: Academia, p. 274.
Masaryk, T.G. (1935). Několik poznámek k problému vychování dorostlých. In: Masarykův lid. Praha: Ústřední škola dělnická.
Mlynárik, J. (2001). Ještě jednou o"kamionu": Akce „Delta" a fízlové. Literární noviny, 12/23, p. 3.
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/12.2001/23.
Neudorfl, M. L. (1992). TG Masaryk’s perception of Czech nationalism before 1914. History of European Ideas, 15/4–6, pp. 571–576.
NIPOS, ed. (2019) KNIHOVNY 2019.
https://www.statistikakultury.cz/wp-content/uploads/2020/12/Statistika_2019_KNIHOVNY.pdf
No, A. (430/1919). Coll., on public municipal libraries. In ASPI system. Wolters Kluwer.
Novotný, F. (1960). Lidové knihovny, územní změny a zákon. Čtenář. 12/10, pp. 171-173
Passerini, L. (2017). Memory and totalitarianism. New York: Routledge.
Patočka, J. (2002). Péče o duši: Soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě av dějinách; Kacířské eseje o filisofii dějin; Varianty a přípravné práce z let 1973-1977; Dodatky k Péči o duši I a II. Praha: Oikoymenh.
Pedersen, M. A. (2020). Anthropological Epochés: Phenomenology and the Ontological Turn. Philosophy of the Social Sciences, 50/6, pp. 610– 646.
Pitner, J. (2017). TG Masaryk—A Follower of Comenius in Humanistic Ideals. Nasledie Jana Amosa Komenskogo vzgljad iz 21 veka: Materialy meždunarodnogo naučno-praktičeskogo foruma. Ethics, 55/4, 298–304.
Rogers, R. (2002). Through the eyes of the institution: A critical discourse analysis of decision making in two special education meetings. Anthropology & Education Quarterly, 33/2, pp. 213-237.
Roy, M. M., Christenfeld, N. J., & McKenzie, C. R. (2005). Underestimating the duration of future events: Memory incorrectly used or memory bias?. Psychological bulletin, 131/5, pp. 738-756.
Šámal, P. (2009). Soustružníci lidských duší: Lidové knihovny a jejich cenzura na počátku padesátých let 20. Století (s edicí seznamů zakázaných knih. Praha: Academia.
Šiklová, J. (2001). Ještě jednou o „kamionu": Jak to bylo s „Filipem”. Literární noviny 12/23, 3. http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/12.2001/23.
Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad.
Sokol, J. (2015). Moc, peníze a právo: Esej o společnosti a jejích institucích. Praha: Vyšehrad.
Sokol, J. (2016). Člověk jako osoba: Filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad.
Šolcová, S. (1956). O nejdůležitějších seznamech. Čtenář, 8/5, p. 174.
Svobodová, M, (1953). Literatura pomáhá přesvědčovat a získávat pro hornictví. Čtenář, 5/4, 112–115. & Husák, J. (1952). Zkušenosti z našich knižních výstav. Čtenář, 4/2, pp. 67–68.
Tsao, R. T. (2004). Arendt and the Modern State: Variations on Hegel in The Origins of Totalitarianism. The Review of Politics, 66/1, pp. 105-138.
Večeřová, P. (2017). Československé knihovnictví v letech 1939-1959: Vybrané problémy historického vývoje. Knihovna, 28/2, pp. 20-36.
Vilímek, T. (2008). Občanská společnost a její význam v období Pražského jara. Paměť a dějiny, 2/2, pp. 6–17.
Weber, M., & Strong, T. B. (2013). The Protestant ethic and the spirit of capitalism. Routledge, 5(3), pp. 9–18.
Wellek, R. (1945). The Philosophical Basis of Masaryk’s Political Ideals. Ethics, 55/4, pp. 298–304.
Wertsch, J. (2008). The narrative organization of collective memory. Ethos, 36/1, pp. 120–135.
Wright, S. (2004). Anthropology of organizations. New York: Routledge.

Metrics

0

Crossref logo

0

web of science logo


62

Views

17

PDF views